Thursday, December 5, 2013

Musim tengkujuh

Teks: Norlia Haris
Foto: Facebook




Assalamualaikum.

Pagi hari yang tenang. Cuaca sejuk. Langit kelihatan kelabu. Anak saya, Mikhael masih lena tidur. Saya pula selepas ini akan menyediakan menu sarapan pagi buat keluarga sebelum menjalankan rutin harian. Kotak fikiran saya sudah terbayang jemput- jemput ikan bilis, sambal kicap dan air teh o.

Barangkali hari ini, hujan akan turun lagi. Sudah masuk bulan Disember. Musim tengkujuh. Beberapa negeri Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor sudah dilanda banjir. Berita semalam, bandar Kuantan tenggelam teruk. Bekalan elektrik juga terpaksa dipotong kerana dibimbangi akan berlaku kerosakkan pada pencawang yang ditenggelami air dan perkara yang tidak diingini. Ada juga pusat penempatan mangsa banjir terpaksa sekali lagi dipindahkan ke tempat lain kerana juga dinaiki air.

Saya harap mereka yang menjadi mangsa banjir, bersabar dan tabah dengan ujian ini. Pantau anak- anak dan keluarga anda. Utamakan keselamatan. Kehilangan harta benda boleh dicari ganti. Saya terbayangkan warga tua, mereka yang uzur, kanak- kanak, ibu- ibu yang sedang berpantang bersama bayi mereka di pusat penempatan mangsa banjir. Bagaimanakah keadaannya?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...