Saturday, December 7, 2013

Tips membeli rumah

Teks: Norlia Haris
Foto: Carian Google




"Abang, kita belilah rumah ni. Saya suka, kita bayar booking hari ni juga," kata Puan Mas kepada suaminya, Encik Adi. Bimbang jika dia terlambat membayar deposit rumah yang diidamkan, disambar pula pembeli lain.
"Betul ke Mas suka rumah ni?" tanya Encik Adi meminta kepastian.
"Suka sangat bang, ruang tamu luas, dapur besar berbanding dengan rumah yang kita duduk sekarang ni sempit. Rumah ni lebih baik," pujuk Puan Mas.

Biasa jika kita hendak membeli rumah, perkara seperti itu yang selalu kita fikirkan, bukan?
Ya, saya juga berfikir begitu. Kebanyakan orang itulah yang difikirkan, selain kemampuan kewangan yang mencukupi untuk membayar ansuran bulanan rumah tersebut, frasarana dan jarak rumah ke tempat kerja juga diambil kira.

Persoalannya di sini benarkah rumah tersebut lebih baik dari rumah yang sedang diduduki sekarang ini?
Bagaimana jika saya katakan, setiap kali hujan berpanjangan atau tibanya musim tengkujuh akan berlaku banjir kilat di kawasan rumah tersebut?
Sudah tentu ia bukan menjadi rumah idaman anda lagi, malah jika anda membeli kediaman tersebut, anda mungkin mengalami mimpi ngeri setiap kali tibanya musim tengkujuh.

Jadi, antara salah satu tips sebelum anda membuat keputusan untuk memiliki atau membeli rumah, sudah tentu elakkan membeli rumah di kawasan yang berlaku banjir atau kawasan tanah rendah. Selain boleh menyebabkan anda kerugian harta benda, kerosakan struktur bangunan kediaman dan perubahan struktur tanah yang boleh menyebabkan bencana lain terjadi, ia juga boleh mengakibatkan kejatuhan nilai hartanah itu sendiri. Buatlah sedikit "survey" di carian Google atau bertanya di kawasan kejiranan yang berhampiran hartanah yang anda ingin miliki.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...