Monday, February 10, 2014

10 panduan membeli lot banglo untuk membina rumah

Teks: Norlia Haris
Foto: Carian Google






Assalamualaikum.


Selamat berhujung minggu.

Topik pada kali ini yang saya pilih ialah membeli tanah untuk membina rumah idaman anda. Ramai juga yang memilih untuk membuat banglo sendiri terutama apabila harga rumah teres yang dijual oleh pemaju agak mahal atau anda mempunyai impian untuk membina rumah banglo mengikut gaya dan citarasa anda sendiri. Jika anda mempunyai perancangan untuk membeli lot banglo berikut adalah 10 panduan membeli lot banglo untuk mengelakkan anda daripada tertipu @ timbul masalah-masalah di masa akan datang.

1- Lokasi yang dipilih adalah amat penting. Anda digalakkan untuk membeli lot banglo di lokasi yang sudah ada banglo dibina. Ini adalah petunjuk paling selamat kerana lokasi tersebut memang dibenarkan untuk membina banglo dan pastikan lokasi bukan kawasan rendah atau ada laluan air serta bukan kawasan curam atau kawasan yang tidak sesuai untuk membina banglo.


2- Namun jika pilihan anda seperti di atas kebiasaanya lot banglo tersebut dijual dengan harga yang agak mahal. Jadi jika budget anda sederhana maka anda boleh membeli lot banglo yang belum dipecahkan kepada individu title atau geran individu dan akan dilakukan pada masa hadapan. Kebiasaan pemaju atau pemilik tanah akan menghantar perancangan pecah lot bersama penukaran status tanah kepada pembangunan kepada pihak pejabat tanah daerah. Lot-lot banglo seperti ini banyak ditawarkan untuk dibeli. 


3- Jika anda ingin membeli tanah atau lot banglo lebih murah dan berani untuk mengambil risiko, anda boleh membeli lot banglo yang berkongsi nama dalam geran. Ianya tidak digalakkan tetapi jika anda yakin dan mempunyai wang tunai serta boleh berkongsi bersama adik beradik atau saudara- mara ia boleh dilakukan. Namun perlu diingatkan tanah tersebut tidak boleh dicagarkan kepada bank atau membuat pinjaman kerajaan.


4- Bagi keluasan minimum lot banglo pula, anda digalakkan membeli lot banglo paling kurang 3500 kaki persegi atau 4000 kaki persegi atau keluasan tanah paling ideal adalah 5000-6000 kaki persegi. Bagi yang mempunyai budget lebih bolehlah membeli 8000-10000 kaki persegi. Tidak digalakkan membeli Semi-D lot seluas 1800-2500 kaki persegi. Ia akan ada masalah untuk kelulusan dan pembinaan rumah pada masa akan datang.


5- Adalah paling baik jika dapat membeli 1 ekar tanah dalam 1 geran tersendiri kerana menurut Akta Kanun Tanah Negara, anda dibenarkan untuk membina 1 buah rumah atas 1 ekar tanah tanpa mengubah status tanah pertanian kepada pembangunan. Rumah banglo anda siap dengan dusun dapat dibina dengan keluasan tanah tersebut.


6- Zonning adalah perkara perlu anda tahu jika membeli lot banglo. Anda boleh membuat semakkan di Majlis Perbandaran samada lot banglo yang ingin anda beli berada di dalam zonning perumahan atau kawasan perancangan perumahan. Ini penting, jika tidak termasuk dalam zonning perumahan maka nanti status perumahan atau pembangunan yang dipohon agak sukar untuk didapati. Zonning biasanya hanya akan disemak semula 5-10 tahun sekali oleh pihak Majlis Perbandaran.


7- Perancangan pecah lot atas tanah oleh pihak pemaju juga perlu diperhatikan. Sesetengah pemaju kecil tidak ikut spesifikasi majlis perbandaran, ia akan menjadi masalah pada masa hadapan apabila lot banglo yang dijual berubah sempadan. Memang akan menjadi masalah besar, ada kemungkinan anda perlu memecahkan sebahagian rumah banglo yang dibina sebab telah termasuk sempadan tanah milik orang lain.


8- Infra adalah perkara paling penting semasa membeli lot banglo. Jika lot banglo sekelompok perlu ada rezab jalan 40-60 kaki persegi (bergantung pada majlis Perbandaran), tanah lapang, TNB, longkang, tangki air dan sistem pembentungan. Anda perlu ambil tahu dan mendapat kepastian daripada mereka atau pemaju yang membuat pecah lot tersebut. Banyak lot banglo yang dijual tidak meletakkan perkara ini sebagai perkara asas.


9- Perjanjian jual beli juga perlu diteliti, adalah lebih baik anda mendapat nasihat dari peguam lain selain peguam yang digunakan oleh pemaju yang membuat pecahan lot banglo tersebut. Perlu ada jangka masa serahan geran individu dan ketahui hak anda terhadap tanah yang telah dibeli. Ditakuti selepas anda membayar keseluruhan harga lot banglo tersebut tetapi setelah 2-3 tahun tiada apa-apa yang dilakukan ke atas tanah yang dijanjikan.


10- Pemaju juga adalah elemen terpenting dalam keputusan untuk membeli lot banglo. Ada sesetengah pemaju yang tidak bertanggungjawab apabila membuat pecahan lot. Sesetengah pemaju membuat kerja separuh jalan, tinggalkan pembeli dalam keadaan tergantung tidak bertali dan tiada apa-apa hak  ke atas tanah. Anda digalakkan berhati-hati dalam pemilihan pemaju atau individu apabila membeli lot banglo.


Berikut adalah antara perkara-perkara yang perlu anda ambil perhatian. Jika kita berhati-hati dari awal dengan membuat siasatan, kajian, pergi ke pejabat tanah dan Majlis Perbandaran, in shaa Allah kita dapat membeli lot banglo dan membuat rumah banglo yang kita impikan.


Jazakallahu khair.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...