Wednesday, February 19, 2014

Makan Nasi Arab

Teks: Norlia Haris
Foto: Koleksi peribadi



Sebut sahaja nasi arab semua orang tahu. Nasi Arab bukan lagi asing di negara kita yang sememangnya kaya dengan pelbagai jenis makanan yang enak-enak dan lazat malah restoran nasi arab ini tumbuh umpama cendawan selepas hujan di negara kita. Ada lebih kurang 10 buah restoran bertemakan menu padang pasir ini di sekitar Kajang dan juga Bangi.

Selasa lepas, saya membeli nasi arab untuk makan malam bersama keluarga. Saya dan anak memilih nasi arab Kabsah ayam dan suami pula nasi arab Kabsah kambing. kami memang pelanggan tetap nasi arab di Foodcourt Uniten Bangi. Harga pun sangat berpatutan. Mula-mula dulu saya kurang gemar makan nasi arab disebabkan tiada sambal yang pedas-pedas tetapi mungkin kerana kerap kali menemani suami yang gemar ke restoran nasi arab, lama-lama saya boleh terima masakan timur tengah ini dan kini ianya merupakan makanan kegemaran kami sekeluarga. Kalau 2-3 minggu tidak makan nasi arab sudah terasa rindu.

Bila bertanya pada rakan-rakan tentang nasi arab ni, masing-masing ada cerita dan restoran nasi arab pilihan masing-masing. Namun rata-rata akan mengatakan restoran Sa'ba di Cyberjaya adalah pilihan utama. Pernah makan di  Restoran Sa'ba tu, memang ramai orang. Kalau datang waktu tengahari, kena tunggu meja kosong baru boleh makan. Makan nasi arab ni memang sedap tapi tidak boleh amalkan selalu sebab boleh 'koyak' dompet namun kalau orang belanja boleh je selalu. Haha :)








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...