Friday, February 14, 2014

Petua menghilangkan batuk


Teks: Norlia Haris
Foto: Koleksi peribadi


Sudah dua minggu batuk saya masih belum baik-baik lagi, ubat batuk hari-hari saya makan tapi sekarang cuaca panas jadi bila tekak dah mula dahaga, pantang-larang sudah tidak peduli. Minum ais sejuk atau air tebu adalah penghilang dahaga terbaik. Nikmat. Gerai air tebu pula memang dekat dengan pejabat saya. Bila batuk saya semakin kerap, keras dan menyesakkan tangkai jantung suami saya yang mendengar, katanya saya perlu buat sesuatu. 

Ada beberapa petua untuk menghilangkan batuk ni, mungkin salah satu di antara beberapa petua ni serasi dengan diri kita. In shaa Allah.

Petua menghilangkan batuk 1
Campurkan 1 sudu madu lebah asli dengan 1 cawan air suam. Kacau hingga sebati dan minum 3 kali sehari.

Petua  menghilangkan batuk 2
Ambil perahan jus limau nipis dan dicampurkan dengan sesudu madu. Minum setiap pagi sebelum sarapan. 

Petua menghilangkan batuk 3
Ambil perahan jus limau nipis, sesudu madu, halia dimayang halus atau ditumbuk dicampur dengan air suam. Kacau sebati dan minum setiap pagi dan malam.

Petua menghilangkan batuk 4
Ambil 8 helai daun pudina dan rebus bersama beberapa ketul gula batu. Rebus kedua-dua bahan tadi selama 5 minit. Minum air rebusan tersebut sekerap mungkin hingga hilang batuk.

Petua menghilangkan batuk 5
Campurkan perahan jus limau nipis, 2 sudu kicap manis dan madu. Minum 3 kali sehari.

Petua menghilangkan batuk 6
Makan 2 ulas bawang putih bakar. Bakar bawang putih selama 2 minit. Kemudian, kupas kulit bawang berkenaan dan makan 2 ulas pada waktu malam.


Saya amalkan petua yang ketiga. Alhamdulillah, memang ada perubahan. Batuk saya sudah tidak sekerap seperti sebelumnya. Boleh kembali kerja dengan tenang dan tidur dengan lena tetapi kalau masih berterusan batuk tu eloklah segera dapatkan khidmat nasihat pakar perubatan takut-takut ada penyakit lain pula yang kita tak duga. Mencegah itu kan lebih baik daripada merawat :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...