Thursday, February 6, 2014

Novel Kabus Rindu

Teks: Norlia Haris
Foto: Koleksi peribadi





Tajuk buku: Kabus Rindu
Pengarang: Monalita Mansor
Terbitan: Elee Mardiana Publication
Sinopsis: Zaweeya membenci Wafi Ikhmal Arie Glas, pelajar lelaki kacukan Pan-Europe di sekolahnya. Suatu hari dia tertumbuk wajah  jejaka idaman Malaya itu. Selepas peristiwa itu, satu per satu peristiwa terjadi dalam hidup Zaweeya. Bermula dengan mahu saman-menyaman dari keluarga Wafi kemudian dia diugut, diculik dan ditikam. Siapakah sebenarnya yang berdendam dengan Zaweeya? Apa sebenarnya yang diinginkan dari Zaweeya? Benarkah dalam diam Wafi Ikhmal mencintai Zaweeya yang pernah menumbuk dan memalukannya? 

Ulasan saya: Alhamdulillah, tak sia- sia saya memiliki novel Kabus Rindu ini. Penceritaan satu watak ke satu watak dan seterusnya berkembang menjadi satu kisah yang menarik dengan gaya bahasa yang santai dan bersahaja ditambah dengan penceritaan naskhah hikayat Melayu lama Mimpi Kembang Dahlia terserlah keindahan kesusasteraan Melayu melalui bahasa klasik dan syair umpama rempah ratus yang sempurna di dalam novel ini.

Kisah antara Zaweeya dan Wafi Ikhmal, Ungku Izzaidah dan Hidayati, Haikal dan Siti Solehah, Kembang Dahlia dan Putera Indera Laksamana masing-masing memegang peranan dengan baik sekali bergabung dalam satu cerita kekeluargaan dan persahabatan, benci dan dendam, kasih dan sayang.

Tahniah buat Puan Monalita Mansor di atas kelahiran novel Kabus Rindu ini. Semoga akan ada lagi kelahiran novel-novel dari hasil tangan yang sangat berbakat ini di masa akan datang dan selamat maju jaya.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...