Wednesday, December 25, 2013

Balik kampung

Teks: Norlia Haris
Foto: Carian Google




Assalamualaikum.

Sabtu lepas, saya sekeluarga pulang ke kampung di Batu Pahat, Johor untuk menghadiri majlis kesyukuran dan khatam Al-quran anak abang ngah saya, Muhammad Afiq Izzudin.

Saya sampai di kampung jam 11.00 malam. Beberapa khemah "Arabian" sudah siap terpasang. Saya terus "check in" di rumah mak yang sememangnya terletak bersebelahan di antara rumah abang ngah dan abang long saya. Apa menu "special" malam ni? sudahlah datang lewat, sibuk tanya menu pula. Tengah malam itu, saya menikmati nasi, lauk pauk masakan kampung dan sup "gear box" kambing yang sememangnya menjadi kesukaan saya sambil bertanya khabar dan bersembang-sembang kosong dengan saudara-mara.Walaupun sudah agak lewat malam, saya masih membantu membuat kuih-muih dan persiapan untuk majlis pada esok hari dengan jemputan 1000 orang.

Dalam sibuk-sibuk membuat persiapan akhir, dalam pukul 2.20 pagi, kami menerima panggilan telefon menyatakan pakcik saya yang tinggal di kampung berdekatan telah menghembuskan nafasnya yang terakhir disebabkan sakit tua. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un. Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya kami kembali. Semoga Allah menempatkan pakcik saya, Allahyarham Mohd. Salleh bin Abdul Rashid bersama orang-orang yang beriman. Amin.

Jadi hari Ahad, ada dua majlis dalam satu masa. Memang hari itu saya benar-benar menjadi "orang dapur". Walaupun kepenatan, tetapi saya bersyukur dapat turut menyumbangkan tenaga untuk orang-orang yang terdekat dengan saya. Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar dari pagi sehingga ke petang, malamnya pula saya ke rumah arwah pakcik untuk turut sama menghadiri majlis tahlil.

Perancangan awal, mahu bertolak balik ke Kajang seawal pagi yang boleh, maklumlah hari Isnin macam-macam urusan mahu diselesaikan tetapi bila sudah berada di kampung, berat hati pula untuk pulang. Adik-beradik semua di sini bersama-sama emak tersayang. Akhirnya pukul 9.00 malam saya sekeluarga selamat sampai ke rumah. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...