Tuesday, January 21, 2014

Apa yang lama?

Teks: Norlia Haris
Foto: Carian Google


Assalamualaikum. Apa khabar?. Jom! tengok apa yang saya jumpa. Mungkin ada nostalgia yang tidak dapat dilupakan.


 lampu gas atau lampu pam.
Dulu masa saya kecil ada banyak lampu gas macam ni 
 tapi hanya tersimpan di bawah rumah.



 penggiling rempah atau lada 
Sempat bermain-main dengan penggiling batu di rumah arwah nenek 
saya di Muar, Johor.


 seterika arang
pernah lihat secara dekat tapi di mana ye?


tv hitam putih.
dulu di rumah saya pun ada tv macam ni, dah rosak.
Buang tv gantikan dengan akuarium. Kreatifkan?

Ini zaman yang pernah emak saya lalui. Seronok dengar cerita emak bila emak mengimbau kembali zaman kanak-kanak dan remajanya. Ada yang lucu dan ada juga yang amat menyentuh hati. Syukur alhamdulillah, saya dilahirkan ketika zaman sudah punya teknologi, mudah dan segalanya tersedia di depan mata. Tak perlu lagi bersusah-susah mencari arang untuk seterika baju atau berbasikal ke kedai untuk membeli minyak tanah untuk diisi ke dalam lampu gas agar rumah bercahaya di malam hari. Zaman saya segalanya hanya dipetik dihujung jari.

Lagi? apa yang lama?
blog saya kot. Sudah lama tiada entri baru. Hahaha.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...